Kommentarfelt

KommentarfeltOm man bør tillate at besøkende kan kommentere på artikler og bloggposter kan være et vanskelig spørsmål. De fleste blogger og nettsideoperatører gjør det enkelt å aktivere eller legge opp for en slik toveiskommunikasjon, men spørsmålet gjenstår fortsatt, er det noe du bør benytte deg av? I denne artikkelen skal vi belyse noen fordeler og bakdeler.

Fordeler

Noen av fordelene med å inkludere kommentarfelt på en nettside er at det på samme måte som med en gjestebok, gir besøkende en mulighet til å gi deg direkte tilbakemelding, og er en annen lettvint måte å komme i kontakt med deg på. Det gir siden et mer samtaleformat hvor du kan diskutere emner og temaer nærmere, og svare på eventuelle spørsmål. Et kommentarfelt kan derfor øke kvaliteten og aktiviteten på en side. Gjennomtenkte kommentarer, og fornuftige debatter gir deg muligheten til å lære fra leserne, og kan gi deg nye perspektiver på eventuelle servicer og produkter du tilbyr.

Kommentarer på en bloggpost kan også forhøye din posisjon som en nytenkende leder innenfor feltet du skriver i. Når andre skriver og drøfter innlegg som du har skrevet demonstrerer det at du faktisk har noe viktig å si. Det er nå også blitt vanlig å kreve at kommentarer som blir lagt igjen, blir gjort gjennom en sosial media konto som Facebook. Når kommentarer blir gjort med fullt navn og bilde vil det se mer legitimt ut, og når besøkende ikke kan skjule seg bak en anonym status vil det kunne føre til mer saklige innlegg.

Negative sider med å tillate kommentarer

Det er i hovedsak tre punkter som skiller seg ut når det kommer til baksiden av kommentarfeltet. Den første er rett og slett at om ingen kommenterer, kan det se ut som det ikke er noe aktivitet på siden, og det kan dermed føre til mindre interesse fra nye besøkende.

Den andre grunnen er at usaklige, useriøse innlegg ofte forekommer. Det er noe som igjen ikke bare vil gjøre det mindre attraktivt for andre å inngå i en saklig debatt dersom det er mye krangling og skittkasting, men det gjør det også mindre attraktivt å komme tilbake på et seinere tidspunkt.

Den siste store grunnen er at du må takle det uunngåelige problemet med spam, noe som kan trekke ned innhold som ellers er profesjonelt skrevet. Spam kan få leserne til å betvile andre kommentarer, og får det til å se ut som det ikke er noe vedlikehold av siden. I tillegg til det vil moderering av slike søppelposter sammen med redigering av usaklige innlegg, og svar på andre saklige kommentarer, være noe som fort kan bli en tidkrevende affære.

Konklusjon

Så nå når vi har sett i grove trekk på fordelene og bakdelene av å ha et kommentarfelt, gjenstår fortsatt spørsmålet, er det noe du bør ha eller ikke? Det er vanskelig å gi et standard svar på det, og man må ta hensyn til hva for en nettside det er snakk om. Er målet ditt å skape et åpent nettsamfunn av mennesker som er opptatt av det du skriver om, så er det å ha et kommentarfelt mer naturlig.  Men om du på den andre siden har en blogg eller en side som primært er for å publisere informasjon, vil fort et kommentarfelt ta mer tid enn det er verdt.

Dersom det å ha kommentarer blir en naturlig del av nettsiden, så kan du prøve å dra i gang en diskusjon med en oppfordring eller et spørsmål i slutten av artiklene og bloggpostene du skriver. Men om du ser at du ikke klarer å få noe diskusjon, eller det blir for usaklige og useriøse innlegg, kan det være et tegn på at du kanskje må se på innholdet på siden, eller at du bør avikle kommentarfeltet.